גלעד שליט גיבור?

בביקור הנשיא בבית משפחת שליט, העירה אביבה שליט כי "גלעד הוא גיבור אמיתי". נשיא המדינה לא התבלבל והחליט לבאר את המובן בו גלעד אכן נחשב כגיבור:






הרב הצבאי לשעבר, תא"ל במיל' אביחי רונצקי, אשר בודאי צפה בקטע, מצא לנכון להסתייג מדבריו של הנשיא והגיב על הדברים בעיתון "בשבע": 
אחד המח"טים אמר לי: זה גיבור? אמרתי לקצינים שלי: אוי ואבוי לחייל שייפול בשבי ויילך ברגל כמו ששליט הלך. לשבי הולכים רק מחוסר הכרה או על אלונקה. צריך להיאבק, ועוד קוראים לו גיבור? יש פה משהו רקוב. כל זה שייך לרוח הלחימה, שהיא מה שמנצח בקרב".

השאלה המתעוררת לאחרונה בתקשורת בנוגע לגלעד שליט היא מקרה קלאסי של מאבק בין שתי תפיסות העולם העתיקות והמנוגדות.  מובן מאליו שחייל שנחטף על ידי האוייב ומוחזק בצינוק ככלי מיקוח אינו הירואי במובן הקלאסי של המילה. הירואיזם, גבורה בצורתה ההלניסטית והאלילית, היא תכונה אותה רוכש האדם לאחר שביצע מעשה יוצא דופן שעתיד להשפיע על האומה כולה. מעשה זה, בדרך כלל, מסתיים במותו של הגיבור ומביא לו בתמורה תהילת עולם. במובן זה, צודק הרב הצבאי בקובעו כי גלעד איננו גיבור. יחד עם זאת, קביעתו כי משהו רקוב בחברה הישראלית הרואה בגלעד גיבור מקוממת. מורכבותה זו של החברה הישראלית, אינה מעידה על ריקבון אלא, על התמודדות מוסרית ראויה להערכה ומפתיע לגלות כמה עמדתו של הרב רחוקה מלגלם את התפיסה היהודית של גבורה.   
אולי לזה התכוון פרס כשקבע כי "יש גיבור הקונה את עולמו ברגע". גבורה מהסוג שהרב מבקש, יותר מאשר היא דורשת מן האדם לכבוש את יצרו ו"להפוך את שונאו לאוהבו", מבקשת ממנו להידמות לאחת מדמויות המופת של העולם האלילי. מובן מאליו, שאימוצו מחדש של גיבור החיל כדמות מופת על ידי התנועה הציונות הטביע בד.נ.א התרבותי שלנו את הקוד המוסרי שלפיו "לשבי הולכים רק מחוסרי הכרה או על אלונקה". למזלנו הרב, במורשת התרבותית שלנו מוטבע גם ערך חייו של אדם. 
האם גלעד היה גיבור?
שלא כמו אכילס, בעיניהם של רבים מתושבי ישראל, תהילתו של גלעד איננה נמדדת לפי הפעולות שביצע בשדה הקרב, אלא לפי אשר התחולל בתוך נפשו. מבין כל בני התמותה, רק גלעד יוכל לשפוט זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה